צביעת כבישים היא פעולה שיכולה להראות כקלה ופשוטה מאוד.
יחד עם זאת, מדובר בעבודה שדורשת מקצועיות, גם מבחינת שימוש בחומרים,
גם מבחינת עמידה בתקנים, וגם מבחינת בטיחות ויעילות.

צביעת כבישים: דגשים חשובים

צביעת כבישים היא חלק מעבודות התחזוקה השוטפת הנחוצות לצורך שימוש בטוח ונוח בהם.
בעת ביצוע העבודות יש להקפיד על מספר היבטים חשובים, לשם השגת איכות מירבית בתוצאה.

ראשית כל, עבודה של צביעת כבישים חייבת להמסר לקבלן מומסך בלבד.
על פניו, עבודת הצביעה אינה נראית מורכבת מדי: יש להצטייד בצבע  וליישם אותו באמצעות מתקן מיוחד לאורך כל הדרך.
במציאות העבודה דורשת ידע ומיומנות לא מבוטלות.

אם ניקח, למשל, את הסימון הפשוט ביותר – של קו הפרדה בין נתיבים – יש לבצע במרחק מדויק מקצה הנתיב,
בהתאם להנחיות מהנדס התנועה. טעות במיקום הקו עשויה לגרום לשיבושים ואף לתאונות.
את סימני החצים המוטבעים לפני כל פנייה או צומת יש לבצע על פי שבלונה מקובלת ובמרחק מתאים מהפנייה עצמה.

את הצבע יש ליישם בקצב נדרש. מהירות יתר תגרום לתופעה של מריחה,
ומהירות נמוכה מדי תוריד את יעילות ביצוע העבודות. משך זמן הביצוע חשוב מאוד, ולא רק מבחינת הרווח של הקבלן.

במרבית המקרים, ביצוע חידוש צבע על הכביש מייצר הפרעה לתנועה:

יש לסגור נתיב אחד לפחות לתנועה, ולפעמים להסיט את תנועת הרכבים באופן זמני לנתיב הנגדי או לדרך עוקפת.
בנסיון לצמצם את הפגיעה בזרם התנועה, עבודות רבות של צביעת כבישים מתבצעות בלילות.
לכן יש לשאוף לצמצום זמן העבודה, ויחד עם זאת לשמור על הלכדות טובה של החומר הצבע עם האספלט.

מיותר לציין שצביעת כבישים חייבת להתבצע באמצעות חומרים מתאימים ובעלי תו תקן.
צבעים אלה מכילים תוספים להגדלת עמידותם בשחיקה ולנראות טובה יותר על הכביש, גם בשעות החושך.

לסיכום, צביעת כבישים היא עבודה שיכולה להראות פשוטה יחסית. יחד עם זאת, יש בה דקויות,
כללים וחוקים שצריך להקפיד עליהם. צביעה איכותית של הכביש תאפשר שימוש נעים ובטיחותי בו.

אולי יעניין אותך גם...

תקן צבע 1871
ספק משרד הביטחון
איזו 9000
צוות כחול לבן
החברה אינה מעסיקה קבלני משנה